Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen

I senaste Psykologtidningen visar PF upp sin strategi gentemot allmänheten. De har byggt upp sajten Psykologiguiden.se som har syftet att vara "Sveriges största webbplats inom psykologiområdet". Folk ska kunna komma åt bra och trovärdig info samt att det ska vara en kanal för PF att bilda opinion och föra debatt gällande psykologi. Lars Ahlin skriver vidare att PF måste agera på internet, ".. den marknad som i dag växer snabbast och inom en snar framtid spås bli ledande" (ledaren, nr 6, 2009). Detta är ett led i moderniseringen av PF och ett bevis på entreprenörskapet som finns däri, säger han.

Emily Sillén berättar i en interju att det finns hundratals artiklar och korta filmer upplagda på youtube samt sidan. Här är ett exempel:

I en annan artikel berättas om den kommunikationsstrategi som Psykologiguiden är en del av. Det är en del av en integrerad kampanj. Temat för den är: "Vem som helst kan behöva en psykolog någon gång i livet". En hel del aktiviteter är planerade skriver de. Mötena i GBG/STHLM om att få till en psykolog på varje vårdcentral är en av dessa saker. Man försöker att få igång det lokala förbundslivet också, något som jag antar att Fredrik Wagnström har påverkat.

Så vad kan man säga om detta? Kul! Jag blev entusiasmerad och kände mig som del av något när jag läste detta. En effekt som en organisation  säkert vill uppnå hos sina medlemmar. PF har skaffat ett konsultföretag och man verkar vara mån om sin image. Det känns som hur konsulter puffar presidentkandidater till att ha en snygg stil och inte använda fel ord. På hemmaplan var det förra sosse-statministern Göran P som såg till att bli mindre kantig och mer myspappa.

Jag tänker mig att det finns ett tvåfaldigt syfte här. Dels att föra ut psykologen som den naturliga experten och dessutom att PF är duktigt på att driva psykologers frågor. Psykologiguiden kommer nog att behöva anpassas efter SEO, som de säger. Alltså, man ser till att man anpassar det man skriver så att det blir det folk googlar efter. Psykologifabriken skrev nyligen om hur deras sajt tar emot mycket trafik genom att folk söker på inredning + psykologi. Psykologifabriken är väldigt duktiga på detta och skriver ett lättfattligt material (använder tidigare etablerade "metaforer/bilder" som artister och filmer) som är kul att läsa och som kan ge en hel del googlebesök. Psykologiguiden kommer nog att behöva arbeta en hel del för att få till detta samt att få mycket länkar till sidan så att den får bättre status i googles rankning (det som dyker upp när man googlar).

Det jag inte gillar är att det inte finns RSS på Psykologiguiden. Det får mig att tro att det blir en ganska statisk sida som inte nödvändigtvis kommer att få radikalt mycket mer material på sajten än vad som finns nu. Det ska finnas 100-tals artiklar men jag tycker inte att det känns som någon wikipedia direkt. Dessutom så är det inte en social sajt som tillåter kommentarer (okej, direkt till redaktionen men det räknas inte) vilket är tråkigt. Statiska sajter är verkligen väldigt 1990-tal..

Men tanken är god med Psykologiguiden och övrigt arbete och jag hoppas att man lyckas med sin kampanj. Jag väntar på att se om PF verkligen har tänkt bygga en presidentkampanj lik Obamas där folk entusiasmerades till att delta och vara en del av det hela. Antar att konsultföretaget säger att man ska bygga en sådan kultur. Vi får se..

Nehej, saft på balkongen!


Posted 05-01-2009 16:38 by Tore
Bookmark and Share

Comments

Molle wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-01-2009 15:00

Bra första steg. Nu vill jag se att läggs tryck mot lagstiftarna, och gärna att det görs något som får socialstyrelsen att inse att det finns något som kallas psykologer i Sverige, och att dessa faktiskt kan saker andra yrkesgrupper inte behärskar.

Och varför använder Psykologiguiden ordet psykoterapeut så ofta? Jag skulle hellre sett att man höll sig till att berätta om vad psykologer kan, och om psykoterapuetprofessionen vill marknadsföras kan dom ordna det själva. (Vilket förmodligen relaterar till min känsla av att psykologförbundet inte är till för psykologer, utan för psykodynamiska terapeuter i övre medelåldern).

Fredrik J wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-01-2009 16:55

Hmm, när jag söker på psykoterapeut på siten får jag 7 träffar,  t.ex. en lista över vilka yrken med psykologisk anknytning som finns, vilket förefaller mig relevant.  

Om du följer länken som Tore postade där uppe om mötena i Göteborg och Stockholm så ser du att förbundet håller på att dra igång en kampanj för att få psykologer på varje vårdcentral och att landstingen ska knyta avtal med fler privatpraktiserande psykologer. Eftersom du uttrycker en sådan stark vilja att uppmärksamma politiker på psykologers kompetens så är det säkert en bra idé att närvara på ett av mötena, du kanske kan få möjlighet att fråga vad du kan göra för att hjälpa till!

Jerry wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-01-2009 17:12

Sidans titel är "Psykologiguiden - Hitta en psykolog eller psykoterapeut".

Varför detta när psykologförbundet genom specialistordningen arbetar för att göra psykologyrket oberoende av psykoterapeutlegitimationen?

Fredrik J wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-01-2009 17:22

Det vet inte jag, men det kanske du ska fråga dem om! Det finns ett gult fält där de ber om feedback, du kanske kan använda det?

Hassel wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-01-2009 18:04

En annan kommentar jag har är att sidan tyvärr är mest inriktad på psykisk hälsa och vård. Psykologi är så mycket mer och PF borde kämpa för att sprida vår kunskap och psykologin till nya områden.

Tore wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-01-2009 20:19

@ Molle & Jerry: Woops!

Samt att det nog inte finns en officiell plan som går ut på att göra sig av med det. Håller med FJ om att det behövs feedback till dem!

@ Hassel: Jovars, men det står en del om arbetsplatser iaf.

Alexander Rozental wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-02-2009 5:01

Vilket kul initativ av Psykologförbundet! Och det är sannerligen på tiden att man försöker nå ut till allmänheten på det här sättet. Jag kan dock inte låta bli att småle när jag läser Lars Ahlins kommentar om vikten av att befinna sig på internet:  ".. den marknad som i dag växer snabbast och inom en snar framtid spås bli ledande". Ja jo, fast det hade man ju kunnat förutspå redan i början på 2000-talet, något som gör att man har ett enormt glapp att ta igen. Men som sagt, kul att man äntligen insett betydelsen av att använda nya medier för att nå ut med vår profession till den stora massan - och detta på ett sätt som känns relevant också för den som inte är särskilt insatt i psykologi som ämne. Det finns ingen anledning att gömma sig bakom en intellektuell fasad av obegripliga termer och svårgenomträngliga artiklar. Hoppas  nu bara att man lyckas marknadsföra sidan på rätt sätt.

Tore wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-02-2009 6:11

@ Alex: Yeah. För lite för sent tänkte jag skriva längst upp men samtidigt kan det nog gå att ta sig in på denna marknad rätt hyfsat. Men det kan nog krävas mycket mer än att kalla sig leggad. Kolla bara på DN och Aftonbladets sub-sajter Allt om barn och liknande. De ligger på etablerade portaler och tar nog gott med trafik.

Ja, internetstrategin har legat långt efter. Vi får se om det duger.

Jerry wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-02-2009 11:26

Ja, ett gott initiativ som sådant.

Peter08 wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-04-2009 10:19

@Molle: Jag håller med dig. När man tittar runt på hemsidan får man uppfattningen att den vill marknadsföra psykoterapeuter minst lika mycket som psykologer. Synd.

Tore wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-04-2009 10:52

Jag har gett dem feedback genom att länka till denna adress. Förhoppningsvis kommer era kommentarer att uppmärksammas. Jag fick idag ett svar från Emily om en sak jag funderade över kring layouten. Så jag har fått svar på feedback iaf.

Tore wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-05-2009 4:43

Jag fick svar att de ska granska sina artiklar och ta bort just psykoterapeut där det inte passar. Folk söker dock efter psykoterapeut och det finns en poäng med att fånga in den google-trafiken.

De kommer även att utveckla en hel del framöver låter det som. Kul!

Martin wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-05-2009 7:34

Kan man inte leka med tanken att psykologer kan göra annat än att marknadsföra sin profession? Typ (hädiska tanke!) hjälpa folk? (hitta psykoterapeuter t.ex).

Jerry wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-05-2009 16:08

Absolut! Men då borde man också hjälpa dem att hitta kuratorer, läkare, sjukgymnaster med flera. Frågan nu är snarast varför psykologförbundet ska marknadsföra psykoterapeuter.

Martin wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-06-2009 1:52

Man behöver inte låta det bästa bli det godas fiende. PF är förstås en intresseorganisation vars huvudsakliga syfte är att tillvarata sina medlemmars intresse men måste det stå ivägen för all sorts hygglighet som inte direkt gynnar medlemmarna? Det blir ju (är) ganska tråkigt då. Tycker jag.

Hassel wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-06-2009 3:07

Naturligtvis inte Martin men detta är ändå kopplat till en av de stora frågorna som förbundet driver, specialistordningen.

erikwallmark wrote re: Psykologiguiden samt att visa upp Psykologen
on 05-06-2009 9:36

@martin:

"Kan man inte leka med tanken att psykologer kan göra annat än att marknadsföra sin profession? Typ (hädiska tanke!) hjälpa folk? (hitta psykoterapeuter t.ex). "

Martin, 1 +1 = 2

© Tore Gustafsson, 2007, 2008, 2009, 2010
Powered by Community Server (Commercial Edition), by Telligent Systems