Rätt och fel om Aspergers syndrom

Published 02-20-2009 22:58 | Fredrik Wagnström

I senaste Psykologtidningen (3/2009) skriver psykolog Staffan Rislund Törner om vad han bedömer vara fråga om överdiagnostisering av Aspergers syndrom.

Från min tid på vuxenhabiliteringen känner jag igen problemet, även om jag inte kan minnas att mitt intryck var att det handlade om att så mycket som varannan brukare var felaktigt diagnostiserad. Nu inom psykiatrin ser jag samma problem - från andra hållet.

Mina snabbt ihoprafsade kommentarer, för den som ids:

1) Jag tror inte att det är specifikt psykologer som står för en överdiagnostik. Många myndigheter godkänner fortfarande inte psykologers diagnostiska ställningstaganden om dessa inte konfirmerats av läkare. Under dessa förhållanden övergår ansvaret till ansvarig läkare. Något annat är otänkbart. Varför skulle annars läkaren behöva signera diagnosen? Men vad jag förstår så verkar det i Rislund Törners hörn av Sverige vara just psykologer som står för diagnostiken.

2) Differentialdiagnostiska överväganden görs i otillräcklig omfattning. Detta tror jag beror på baksidan av "diagnosteamet" som till sin natur löper risk att överinkludera de egna diagnoserna (där kompetensen är som störst) och överexkludera andra möjliga förklaringar. Med kombinationen av funktionsnedsättning och remiss till specialistteam med frågeställning autismspektrumtillstånd är sannolikheten i realiteten hög att resultatet blir en diagnos. Tanken med specialistteam var annars att man bättre skulle kunna skilja agnarna från vetet.

3) Under de relativt få år jag varit i den neuropsykiatrisk branschen kan jag ana en paradoxal utveckling. I takt med fördjupade kunskaper sker också en ökad inkludering. Med förfinade glasögon upptäcks inslag av kärnproblematiken i en rad olika fenomen. Ta exemplet med begreppet "specialintresse". Tidigare ansågs det beskriva ett dominerande, ensidigt intresse som inkräktade på annan nödvändig vardaglig aktivitet som därtill inte fyllde något socialt behov. I den mån det delades med andra skedde det på egna villkor. Idag duger det med någon form av hängivenhet inför en viss aktivitet. Inte sällan är det att umgås/spela spel via dator/sociala nätverk. Flickor anses numer ofta kunna "samla på relationer".

4) Rislund Törner har observerat att psykologer gör en mängd tester, till ingen större nytta eftersom det inte finns några särskilda test för att på ett tillförlitligt sätt ta diagnostisk ställning till autismspektrumtillstånd. Visst förekommer säkert att psykologer öser på med alla test de klarar av att administrera - utan att dra adekvata slutsatser från resultat och observationer. Rislund Törner föreslår att man istället för test vid tre tillfällen ska träffa patienten under tio samtal. Kan tyckas som en förnuftig tanke, men jag tror inte det. När jag gör mina neuropsykologiska bedömningar är det betydligt mer än testresultaten som är av intresse. Inbakat i de ca 9 timmarna utredning finns också ett stort inslag av anamnesupptagning, klinisk intervju, pedagogiska interventioner, återkoppling till patienten och därigenom verifiering av en rad olika hypoteser. Detta låter sig svårligen göras vid samtal. Många patienter tycks uppleva det lättare att göra något istället för att bara prata. Svårigheter och styrkor blir på ett handgripligt sätt många gånger tydliga för dem.

5) Att vissa diagnoser ger rätt till särskilt stöd är också ett dilemma. LSS-lagstiftningen kom till för att tillförsäkra att den lilla gruppen med autism och aspergers syndrom skulle tillförsäkras det stöd de behövde. Nu har gruppen vuxit sig så stor att stödet är svårt att ta bort i sin nuvarande utformning, och det är omöjligt att inkludera fler diagnosgrupper inom LSS. Allt blir för kostsamt. Bättre vore om LSS-insatser eller motsvarande bestämdes av patientens funktionsnedsättning - oberoende av diagnos. Till skillnad från en utvecklingsrelaterad diagnos kan en utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning förändras över tid.

6) [Denna punkt baseras på en felaktig läsning av Rislund Törners text, se kommentarer nedan]Embarrassed
Rislund Törner upprepar den tröttsamma klyschan om att just neuropsykiatriska diagnoser skulle fylla funktion av "skuldavlastare" (ser man för övrigt någon funktion i att föräldrar och andra upplever skuld? Finns det något katarsiskt över denna skuld?) Alla diagnoser kan fylla en sådan funktion. Det finns ofta något arrogant över avfärdandet av neuropsykiatriska funktionshinder (jo, man avfärdar ofta även funktionshindret då man avfärdar diagnoserna). Rislund Törners idé bygger på ett förlegat dikotomt förhållande mellan genetiska avvikelser och sådant som kan åtgärdas genom ett "psykoterapeutiskt utforskande" (Du har antagligen orsakat ditt barns autism - ska vi gemensamt utforska vad du gjorde för fel?).

7) Ja, felaktig diagnostik inom autismspektrum - och en rad andra diagnoser - riskerar att leda till att patienten undanhålls adekvata vårdinsatser. Men om patienter inom hela vårdkedjan möter personal med adekvat kompetens som ser till person snarare än diagnos minskar risken betydligt.

8) Dilemmat att en patient ter sig autistisk inom psykiatrin, men med stöd av habiliteringens insatser (ofta i form av struktur) efter ett par år uppvisar ett tillfrisknande är iofs glädjande, men naturligtvis problematisk. Ofta kvarstår signifikanta (icke-autistiska) svårigheter som gör det svårt/oetiskt att avsluta brukarens kontakt med habiliteringen. Men det reella problemet ligger i organisationsstrukturer och samhällets villkor för särskilda stödinsatser. Ett problem, så som jag ser det, är att habiliteringen inom VG-regionen inte har några utredningsresurser. Istället hänvisar man aktivt till psykiatrin och blir sedan en passiv mottagare av utfallet.

9) Den forskning som ofta refereras till i sammanhanget visar att neuropsykiatriska funktionshinder som utretts i barndomen till övervägande del kvarstår i någon form i vuxenlivet. Hälften av ADHD-patienter uppskattas har kvar signifikanta svårigheter i vuxen ålder. Andelen med autism/Aspergers syndrom anses vara betydligt högre.

Comments

# Tore said on February 21, 2009 5:03 AM:

Jag gillar verkligen när det blir diskussion kring inlägg i Ptidningen. Ser fram emot den dag då man kan länka till deras inlägg på webben (om det så ska vara medlemslogin).

Jag ides och har liknande åsikter.

# Staffan Rislund Torner said on February 22, 2009 7:46 AM:

Hej Fredrik och tack för dina synpunkter på min artikel i senaste numret av Psykologtidningen. Det som känns viktigast för mig att bemöta är det du skriver under punkt sex:

”Rislund Törner upprepar den tröttsamma klyschan om att just neuropsykiatriska diagnoser skulle fylla funktion av "skuldavlastare" (ser man för övrigt någon funktion i att föräldrar och andra upplever skuld? Finns det något katarsiskt över denna skuld?)”

Tröttsam klyscha eller inte; om en skada är psykiatrisk snarare än neuropsykiatrisk så, ja, då anser jag att det kan finnas en viktig poäng i att hjälpa patienten att förstå detta. D.v.s. att förstå att ”Jaha, det kanske är p.g.a. det där övergreppet som jag utsattes för för åtta år sedan som jag mår såhär, inte för att jag har en medfödd funktionsnedsättning.” Huruvida jag därmed anser att det också är viktigt att förövarna ifråga känner skuld är egentligen en annan fråga men jag kan definitivt föreställa mig scenarier där även detta skulle vara betydelsefullt för patienten. Fråga till dig: Om jag byter ut ordet ”skuld” mot ”ansvar”; har du mindre problem med mitt resonemang då?

”Det finns ofta något arrogant över avfärdandet av neuropsykiatriska funktionshinder.”

Jag avfärdar ABSOLUT inte förekomsten av neuropsykiatriska funktionshinder.

”Rislund Törners idé bygger på ett förlegat dikotomt förhållande mellan genetiska avvikelser och sådant som kan åtgärdas genom ett "psykoterapeutiskt utforskande" (Du har antagligen orsakat ditt barns autism - ska vi gemensamt utforska vad du gjorde för fel?).”

Jag är medveten om att dikotomin mellan neuropsykiatri och förvärvade skador i grund och botten är artificiell men väljer ändå att använda den i min artikel. Orsaken är att det jag diskuterar är i vilken utsträckning en given problematik är behandlingsbar. Och i åtminstone ett avseende fyller väl ändå denna klumpiga dikotomi en poäng; Aspergers syndrom är obotligt, det är däremot sällan psykiatriska svårigheter.

  Slutligen, hur du lyckas tolka min text som att jag påstår att autismspektrumtillstånd skulle kunna vara följden av något föräldrarna har gjort, begriper jag faktiskt inte. Naturligtvis ställer jag mig inte bakom en så föråldrad åsikt.

/ Staffan Rislund Törner

# Martin said on February 22, 2009 8:59 AM:

Neuropsykiatrisk diagnostik eller neuropsykologisk utredning där man inte tittar på patientens hjärna. Vad betyder egentligen det? För övrigt håller jag med Fredrik. Skuldavlastning (eller ansvar) bygger på att man kan säga "my brain made me do it!" vilket i sin tur bygger på att man kan hitta en individ, skild från sin hjärna, som äger en hjärna. Jag = min själ?

# Fredrik Wagnström said on February 22, 2009 6:45 PM:

Hej, Staffan!

Tack för dina synpunkter i min blogg. Och för att du korrigerar mig. Vid en omläsning ser jag att misstolkat dig vad gäller "skuldavlastningen". Uppfattade det som att det var föräldrarna som fick skuldavlastning genom diagnostik och att det inte var av godo. Inga insinuanta avsikter således, utan helt enkelt slarvig läsning av mig, vilket jag ber om ursäkt för. :(

Vad gäller "skuldavlastningen" menar jag dock fortsatt att det är något av en återkommande klyscha kring neuropsykiatriska funktionshinder. Kollegor menar ofta att dessa diagnoser skulle implicera att patienten slipper ta ansvar för sina liv och livsval. Jag ser väldigt sällan att en diagnos får en skuld-/ansvarsavlastande funktion i den betydelsen, eller att en person habituerar till att bli funktionshindrad eller liknande. Snarare ser jag det som att personen får möjlighet att anpassa sina egenkrav och etablera en mer realistisk och förlåtande attityd gentemot sig själv.

Och varför skulle det vara lättare att berätta för en person att hennes svårigheter är medfödda än att föreslå en psykiatrisk förklaring? Borde det inte vara tvärt om, svårare att beskriva en patients problem som konstitutionella? Jag tror att olika förklaringar kan ha olika valör för olika patienter.

Personer med neuropsykiatriska funktionshinder utsätter sig sannolikt för fler riskfyllda livssituationer än personer utan neuropsykiatrisk problematik. De kan ha ett impulsivt beteende eller svårt att avläsa att andra vill dem illa. Detta gör att behovet kan vara större hos dem än hos andra att få individanpassat stöd i att förstå vad de varit med om (psykoterapi). Depressioner, ångest och andra psykiatriska tillstånd är också vanligare hos patienter med neuropsykiatrisk problematik än hos personer utan dessa svårigheter. Det kan vara en grannlaga uppgift att särskilja neuropsykiatri från psykiatri, ibland låter det sig inte göras.

Kärnproblematiken vid Aspergers syndrom (och andra autismspektrumtillstånd), svårigheter att spontant och automatiskt avläsa och reagera adekvat på signaler och intentioner i socialt samspel, är idag inte möjlig att påverka annat än genom att förtydliga omgivningens kommunikation och att befrämja förutsägbarhet. Vissa menar att centralstimulantia kan ha en positiv effekt även på svårigheter med social avkodning. Men då handlar det snarare om en uppmärksamhetsproblematik, än oförmåga att avläsa/bearbeta social information.

Om patientens symtom och svårigheter är resultat av trauman är det fråga om feldiagnostik som bör korrigeras.

Slutligen glädjer det mig att vi var förhållandevis eniga på 8 av 9 punkter. :)

@Martin

Förstår inte riktigt vad du menar med det om att titta på patientens hjärna.. kan du förtydliga?

# hakan said on February 23, 2009 5:27 AM:

@Martin

"Neuropsykiatrisk diagnostik eller neuropsykologisk utredning där man inte tittar på patientens hjärna. Vad betyder egentligen det?"

Det betyder ju att man systematiskt undersöker vad personen vet, minns och kan göra som har att göra med hur hjärnan utvecklats och fungerar.

"Skuldavlastning (eller ansvar) bygger på att man kan säga "my brain made me do it!" vilket i sin tur bygger på att man kan hitta en individ, skild från sin hjärna, som äger en hjärna. Jag = min själ?"

Dualism eller "emergent properties"? Tja, det är verkligen en evig fråga. Den bok som jag fick av Jonas Mosskin för att jag deltog i Psykologer tittar på film i Uppsala senast kan man se här: www.fil.ion.ucl.ac.uk/.../index.html

Den visade sig vara mycket läsvärd och knivskarp i sina argument. Rekommenderas, bl a för diskussionen kring hjärnan och själen, samt för några väldigt spännande reflektioner kring autism och schizofreni.

Hälsningar

Håkan

# Martin said on February 23, 2009 8:46 AM:

@ Håkan. Ska det tolkas som att det finns en psykiatri eller psykologi som inte har att göra med hur hjärnan fungerar?

# hakan said on February 23, 2009 10:17 AM:

@Martin

Inte enligt mig, men som du vet är det (som det verkar) numera en evig fråga om man tycker det är trivialt att det händer något i hjärnan när man gör saker, respektive att det inte kan tänkas något alls utan hjärnans medverkan. Hur sambandet mellan hjärnan och de psykologiska funktionerna ser ut är den centrala frågan, tycker jag.

Med vänlig hälsning

Håkan

# Staffan Rislund Torner said on February 23, 2009 11:05 AM:

Fredrik:

Två exempel från mitt eget arbete:

1) En mamma kommer till mig med önskemål om neuropsykiatrisk utredning för sin son. Efter att ha träffat dem några gånger framkommer att pojken vid upprepade tillfällen bevittnat misshandel i familjen och att hans symtom tycks ha debuterat i samband med detta. Jag föreslår att vi ska fortsätta träffas med fokus på detta men mamman drar sig då ur och vänder sig till annan instans för att få sin ADHD-utredning.

2) Jag träffar en kvinna som nyligen (och helt korrekt enligt min bedömning) fått diagnosen Asperger. Vi pratar några gånger om vad funktionshindret innebär etc. och när hon får veta att hennes svårigheter inte beror på att hennes föräldrar ”gjort något fel” blir hon mycket lättad och skyndar sig att berätta för föräldrarna hur det ligger till.

Två episoder som enligt mig pekar på varför det kan vara relevant att tala om neuropsykiatriska diagnoser i termer av ”skuldavlastare” och varför det som psykolog kan vara enklare att berätta för en patient att hennes svårigheter beror på en neuropsykiatrisk problematik snarare än en psykiatrisk.

/Staffan Rislund Törner

# Keso said on February 23, 2009 11:47 AM:

Sen är det ju så att det idag inte existerar några metoder för att titta på en patients hjärna (eller titta in i) om du inte menar ta bort skallbenet och göra en visuell kontroll av vindlingarna. fMRI kollar på blodflöde, EEG en grov summering av elektrisk aktivitet, PET undersöker metabolism. Inget av detta ger i dagsläget relevant information om autism och ADHD.

# hakan said on February 23, 2009 12:29 PM:

@Keso

Och om det fanns en sådan metod så skulle vi ändå bara se den där gråa och vita substansen, så det skulle inte vara mycket mening med det. Vi känner ganska bra till de mer eller mindre påtagliga avvikelser i hjärnans struktur och funktion som är associerade till olika syndrom och symptom som kan drabba oss, inklusive autism och ADHD. Dessutom vet vi en hel del (men fortfarande ganska litet) om hur de flesta "vanliga" hjärnor fungerar. Den kunskapen använder vi när vi talar med och observerar personer som vi undersöker. Det är inget konstigt med det.

Hälsningar

Håkan

# Fredrik Wagnström said on February 23, 2009 1:46 PM:

@staffan

Jag har fortsatt inte klart för mig varför neuropsykiatriska diagnoser skulle fylla den funktionen mer än andra. Människor reagerar alltid olika på diagnoser och andra kliniska beskrivningar. Har svårt att se något entydigt mönster i mitt arbete.

# Rickard said on March 11, 2009 3:47 PM:

Om man frågar "Aspergarna" själva så verkar feldiagnostiken snarast handla om underdiagnostik än om överdiagnostik. Föreningen Förenade Aspergare (www.aspergare.org) skickade ut följande pressmeddelande för några dagar sedan:

"För mycket okunskap om Aspergers syndrom inom sjukvården!

”Psykologen är tveksam om jag kan ha Asperger eftersom hon tycker jag är så bra på att uttrycka mig.”

”Jag är för känslosam för att kunna vara aspergare, enligt deras kriterier.”

”Läkaren på öppenpsyk tyckte inte det var så viktigt med en neuropsykiatrisk utredning – det är inget som förändras av att man får en diagnos.”

”Han frågade om jag hade problem att kramas. Jag sa att jag kramar min flickvän ofta men mina föräldrar kramas inte så mycket men jag kramar dom ibland. Han sa att jag då inte hade asperger...”

”Hon sade att det syns på alla som har Asperger att de har det.”

”Du kan inte ha Asperger, du är ju trevlig!”

Ovanstående är autentiska berättelser från internetforum för personer med Aspergers syndrom, när nya medlemmar berättat om sina möten med företrädesvis läkare och psykologer där de försökt ta upp frågan om vidare remiss för att utreda om de kan ha Aspergers syndrom, eller t o m hos psykologer under diagnosutredning.

Det föreligger anmärkningsvärt dåliga kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) inom allmänmedicin och psykiatri – kliniskt verksamma allmänläkare, psykologer och psykiatriker kan med mediokra kunskaper om vad Aspergers syndrom är avfärda patienter på så här okunnigt vis.

Aspergers syndrom är en ofta mycket tärande funktionsnedsättning, inte minst för oss många som har det i så pass till synes lindrig grad att vi oftast ser "fullt normala" ut. Alla vill vara normala, så även vi med neuropsykiatriska funktionshinder. En majoritet av oss har genom åren lärt oss kamouflera våra svårigheter. Vid en ytlig

påsyn motsvarar vi inte de manualbaserade kriteriesamlingarnas schabloner. Under kortare stunder, till exempel under psykolog- och läkarbesök, orkar vi låtsas vara normala. Att det är så finns det ett otal exempel på på internetfora världen över,

liksom i självbiografier av personer med Aspergers syndrom.

Kriteriesamlingarna för aspergerdiagnostik bygger på beskrivningar av små barns beteenden. Hos oss med Aspergers syndrom som hunnit bli vuxna uttrycks svårigheterna många gånger mer subtilt. Lidandet är däremot inte nödvändigtvis mindre. Både för oss själva och för vår omgivning kan tillvaron förbättras avsevärt av att den som har Aspergers syndrom också kan få diagnosen ställd. Med diagnos finns också rätt till stöd och hjälp enligt lag. Men då måste personer med Aspergers syndrom nå fram till den kompetens som finns för att göra diagnosutredning. Något som för många kan visa sig svårt när riskerna är så här stora att på vägen dit möta personal i sjukvården med denna bristande kunskap om syndromet! Detta är fullkomligt oacceptabelt och måste åtgärdas snarast!

Situationen visar tydligt att det behövs obligatorisk utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för de yrkesgrupper som verkligen kan påverka oss som lever med sådana – läkare, psykologer, socionomer m fl.

I det ovan sagda framkommer hur läkare och psykologer kan försvåra för oss att ens komma åt att få diagnos ställd, och vi känner exempel på att ansvariga socialtjänstemän utan insikt i NPF-problematik har kunnat misstolka familjesituationer fullkomligt

och tagit ifrån föräldrar med NPF-diagnoser deras barn. Så här kan det inte fortgå!

Tullinge 4 mars 2009

Anders Pemer

Ordförande

070-683 95 14

anders.pemer@aspergare.org

www.aspergare.org

Organiserade Aspergare (OA) är en förening av och för aspergare och andra högfungerande autister, och bildades som ett lokalt nätverk i Härnösand i november 2006. Under 2007-2008 knöts kontakter landet över, huvudstadsavdelningen OA Stockholm bildades, och lördagen den 2 augusti 2008 konstituerades OA och fick namnet Organiserade Aspergare (i stället för från

början Organiserade Autister). Det första årsmötet hölls i Tullinge den 24 januari 2009, och då antogs också riksorganisationens stadgar. Ordförande är Anders Pemer, Tullinge. Pemer har träffat något hundratal aspergare och andra högfungerande autister, och har också grundat internetforumet www.adhdforum.se"

# Fredrik Wagnström said on March 11, 2009 4:28 PM:

@rickard

Jag uppfattar det som att press-releasen mer handlar om okunnigheten bland sjukvårdspersonalen och att detta utgör ett hinder för att få en adekvat bedömning/utredning (inte att diagnosen ställs för sällan).

Att kriterierna kan vara illa lämpade för bedömning av vuxna är riktigt, därmed ökar behovet av klinisk erfarenhet och differentialdiagnostiskt kunnande hos den som tar ställning till diagnos. Kärnsymtomen vid neuropsykiatriska tillstånd kan ta sig väldigt varierande uttryck hos olika individer.

Det går nog inte att tala om en generell under/överdiagnostik. Det är avhängigt vilka grupper man pratar om. De flesta specialister med en viss inriktning (borderline, bipolär, neuropsykiatri...) hävdar ofta att just deras diagnoskluster är kraftigt underskattat som kategorisering av patienter.

Psykiatrin inom Sahlgrenska universitetssjukhuset har påbörjat en genomlysning av vårdprocesser och kompetens kopplat till bland annat neuropsykiatriska tillstånd. Inventeringen ska förhoppningsvis leda till samordningsvinster och förbättrad tillgång till kvalitativt bra vårdinsatser för flera patientgrupper.

# Rickard said on March 12, 2009 4:04 AM:

Många av de inledande citaten ger mig intryck av att föreningen menar att okunnigheten leder till underdiagnostik. Jag har svårt att tolka citaten som att de menar att okunnigheten leder till att diagnosen ställs för ofta.

"Psykologen är tveksam om jag kan ha Asperger eftersom hon tycker jag är så bra på att uttrycka mig.”

”Jag är för känslosam för att kunna vara aspergare, enligt deras kriterier.”

”Han frågade om jag hade problem att kramas. Jag sa att jag kramar min flickvän ofta men mina föräldrar kramas inte så mycket men jag kramar dom ibland. Han sa att jag då inte hade asperger...”

”Du kan inte ha Asperger, du är ju trevlig!”

"...eller t o m hos psykologer under diagnosutredning."

Håller med dig om att det finns en risk för överdiagnostik/tolkning när specialister på någon specifik diagnosgrupp/terapiskola får svårt att frikoppla sig från det egna specialperspektivet.

Klinisk erfarenhet och differentialdiagnostiskt kunnande i all ära, utan grundläggande kunskaper i kritisk utredningsmetodik är det lätt att diagnostiska beslut fattas på oklara och otillförlitliga grunder.

Har man inte koll på kritisk utredningsmetodik som utredare är det ingen större mening att gå kurser i exempelvis neuropsykiatri eller "psykiatrisk diagnostik".

# Tore said on March 12, 2009 4:25 AM:

Vad innebär kritisk utredningsmetodik för dig?

# Rickard said on March 12, 2009 4:48 AM:

@ Tore

Edvardsson (2003). Kritisk utredningsmetodik - Begrepp, principer, och felkällor. Liber.

www.bokus.com/.../9789147051717.html

# Tore said on March 12, 2009 7:31 AM:

Ah. Jo, det hade vi ett kursmoment kring.