Ang. psykologprogrammet

rated by 0 users
This post has 2 Replies | 0 Followers

Posted: 01-28-2010 14:09

Hej!

Har länge velat bli psykolog, men då jag inte har full pott i gymnasiebetygen har det känts ganska hopplöst. Läser nu psykologi 1, 30 hp och känner att det trots allt är psykolog jag vill bli, mot alla odds. Föreläsningarna känns som tio minuter och allt är intressant. Till skillnad från vad jag tidigare känt gällande andra utbildningar. Mitt betyg ligger någonstans på 17,0-18,0. Vilka andra vägar finns det att gå? förutom högskoleprovet och hur går man till väga? Hört någonstans om antagning genom intervju, stämmer detta? och på vilka högskolor/universitet finns det i så fall? Tacksam för svar från de som vet något om detta, eller de som vill säga något annat intressant om psykologi, utbildningen, yrket. Ja, ni förstår.

/Malin

Top 50 Contributor
Posts 61

Hej Malin!
Varför räknar du bort att söka via högskoleprovet?

Top 25 Contributor
Posts 232

Hej Malin,

Det går också att komma in via avslutad folkhögskoleutbildning. Dock krävs då både stor tur med lottningen samt toppbetyg. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Mig veterligen finns det inget universitetet som i dagsläget tar in studenter via intervju. Det sker ju på vissa utbildningar men då i kombination med betyg/hp.

Så mitt tips är att kämpa med högskoleprovet och hålla ögonen öppna för om det görs förändringar i antagningen.

Page 1 of 1 (3 items) | RSS
© Tore Gustafsson, 2007, 2008, 2009