KBT i kulturen

rated by 0 users
This post has 4 Replies | 3 Followers

Top 10 Contributor
Posts 636
Rickard Posted: 06-04-2009 16:39

Jonas Mosskin brukar reflektera över beteendeterapins frånvaro i kulturen. Det är möjligt att Expressens kultursidor inte står allra högst i rang i den kulturella borgen men på dagens kultursidor recenseras Lars von Triers film Antichrist likväl - en film med flertalet pekningar till KBT och beteendeterapi vad det verkar:

http://www.expressen.se/kultur/1.1593993/skogstokigt

"Dafoes rationellt systematiska beteendeterapi förmår varken förklara eller påverka filmens djupt freudianska verklighet, där naturen blåser bort Gainsbourgs feministiska överjag och ger detets mörka drifter fritt spelrum. På samma sätt är det svårt för filmtittaren att hitta en säker utsiktsplats att se på Antichrist ifrån. Känslobaserade fördömanden har förvisso inte saknats, men där det har skrivits hundratals artiklar som metodiskt pekar ut de antifeministiska fundamenten i von Trier-filmer som Breaking the waves och Dogville, tycks ingen teori riktigt kunna infånga konflikterna i den koncentrerat mörka materia som Antichrist är."

En beteendeterapeut som misslyckas i försöken att terapia sin feministiskt forskande skogstokiga fru - i en film som dessutom svårligen låter sig analyseras. Låter som ett definitivt must see. KBT är i kulturen, lite iaf.

Top 50 Contributor
Posts 89

Jag kan se framför mig hur socialstyrelsens nästa steg blir att formulera riktlinjer för kraven på evidensbaserad terapi vid satanistiska/panurgiska besättelser. :)

Men varför är det så att när KBT får formulera i film gör den det som en, i situationer med hög ekologisk validitet, har en närmast icke-befintlig kortsiktig efficacy, i strid med all god forskning på området. ;)

Men det för oss ju in på det intressanta perspektivet att kbt och pdt skulle befinna sig i motsatsförhållandena nytt/gammalt, traditionellt/experimentellt och förnuftigt/vetenskapligt. I de flesta filmer är det ju komplicerad, mörk och irrationellt destruktiva fenomen eller personer som ska analyseras och onekligen är det alltid en new age-tangerande psykodynamiker som pratar mammor hit och objekt dit. Skulle en kbt-are lika väl kunna tolka Hannibal Lecters ledtrådar, räkna ut vem som är skurken i Gothika och hjälpa till att screena ut Pvt. Gomer Pyle innan han skjuter den där sergeanten inne på toaletten?

Top 10 Contributor
Posts 4,906

Rickard:
En beteendeterapeut som misslyckas i försöken att terapia sin feministiskt forskande skogstokiga fru - i en film som dessutom svårligen låter sig analyseras. Låter som ett definitivt must see. KBT är i kulturen, lite iaf.

Coolt! :) Ska se till att se den. Blir nog inte på bio (behöver kanske sitta och gömma mig bakom någon kudde om den är alltför hemskt... Smile).

Top 25 Contributor
Posts 154

Har inte sett Antichrist så jag kan inte kommentera filmen, men det finns iallafall ett område i kulturen där KBT har slagit igenom stort: Barnuppfostran. Supernann-programmen vittnar om hur sugna folk är på att uppfostra sina barn med KBT- och BT-tekniker.

Top 50 Contributor
Posts 89

Keso:

Har inte sett Antichrist så jag kan inte kommentera filmen, men det finns iallafall ett område i kulturen där KBT har slagit igenom stort: Barnuppfostran. Supernann-programmen vittnar om hur sugna folk är på att uppfostra sina barn med KBT- och BT-tekniker.

Jag trodde de programmen snarare visade på ett intresse för vad en av våra behandlare refererar till som "bältespsykiatri" och vad jag gärna ser som Bitchni**az-psykologi; "If you act like a bitch you get smacked like a bitch"

Page 1 of 1 (5 items) | RSS
© Tore Gustafsson, 2007, 2008, 2009, 2010