Gåde & Comunicera

rated by 0 users
This post has 13 Replies | 3 Followers

Top 200 Contributor
Posts 5
Dan Katz Posted: 01-04-2010 12:31

Hej

Jonas Gåde och hans företag Comunicera har tidigare uppmärksammats i detta forum, senast när några alerta psykologstudenter från Umeå kontaktade socialstyrelsen då Comunicera lockar klienter med att de erbjuder psykologer och psykoterapeuter som behandlare när i själva verket deras personal enbart består av lekmän som gått en utbildning hos Gåde, som själv är utan några som helst universitetsstudier i psykologi eller psykoterapi.

Beteendeterapeutiska föreningen, psykologer i Göteborg och journalister har under förra året arbetat för att uppmärksamma oseriösa aktörer i psykoterapibranschen, där Gåde ses som det mest frapperande exemplet.

Det troliga är att en hel del kommer att publiceras de närmaste veckorna i ämnet.

Till dess skulle undertecknad vilja veta vilket diarienummer det var på ärendet socialstyrelsen svarade Umeåstudenterna på. Anledningen är att Socialstyrelsen i TV i somras förra året lovade att vara mer alerta i liknande ärenden, något som tycks ha fallit mellan stolarna i detta fall.Jag kan i detta sammanhang också tipsa om att mail är ett vanskligt media i sådana här sammanhang. Skriv snigelpost för säkerhets skull när ni kontaktar myndigheter!

MVH

Dan Katz

Mediekontakt BTF

Top 25 Contributor
Posts 232

Hej,

Jag är bekant med de som skrev anmälan och ska be dem kontakta dig.

mvh
Jonas

Top 75 Contributor
Posts 28

Det här med att "oseriösa aktörer" tar sig in på marknaden och därmed gör intrång på vetenskaplig och skyddad terapeutisk mark är ett stor problem som psykologprofessionen en längre tid stått inför. Det är myket viktigt att dessa aktörer tidigt identifieras så de inte lyckas ersätta den allmänna bilden av psykisk ohälsa och hur den behandlas. Vi har där ett ansvar som blivande psykologer (och naturligtvis verksamma) att måna om vår profession genom att också uppmärksamma vad vi gör. Vår tysthet i den samhälleliga debatten är ett hot mot vår professions överlevnad och dessa "oseriösa aktörer" är en konsekvens av denna tystnad, liksom löneläget (exempelvis region skånes sänkning av ptp löner etc).

Hoppas det blir en stor samhällelig debatt kring denna fråga där psykologer för en gång yttrar sig i frågan, sätter ner foten och passar på att marknadsföra vårt yrke med en seriös och verksam behandlingsverksamhet!

Top 10 Contributor
Posts 456

Psykologer brusar lätt upp mot det som anses hotande. Alternativmedicinen är minst lika stor som "alternativpsykologin" men vi ser inte denna upprördhet hos läkarna.

Det viktigaste för oss är nog att visa vad vi själva gör.

Top 25 Contributor
Posts 232

Jag håller med om att vi också måste visa upp vad vi gör. Man når inte resultat genom att bara angripa andra utan måste kunna visa upp egna resultat och egna styrkor. Där finns dock det en oerhört stor skillnad mot Läkarkåren som inte bara har med sig en stark tradition och makt i samhället utan även har ensamrätt till en hel del bevisad effektiv vård. Psykologisk behandling och psykologiska teorier är istället ofta ifrågasatta (ibland med all rätt skulle jag säga) och det återspeglas i löneläget och att oseriösa aktörer får så stor plats i media.

Top 200 Contributor
Posts 5

Hej Jerry!

Jag tror att du nog inte riktigt tagit reda på vad det är som upprör med Gåde. 

Förutom det som föranledde Umeåstudenternas anmälan har Jonas Gåde, som inte har ett enda universitetspoäng i vare sig psykologi eller psykoterapi, tydligt i annonser på Eniro utgivit sig för att vara legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut. Detta är ett tydligt brott mot lagen om titelskydd och det ligger en anmälan hos polisen rörande detta. Vidare utger han sig för att vara kognitiv terapeut och anger även att de han utbildar är kognitiva terapeuter. Detta är ev också ett lagbrott, och fr.a. fyller det syftet att vilseleda potentiella köpare av tjänsterna att de går till välutbildade behandlare i en etablerad vetenskapligt utprövad metod. Han har t.o.m. lagt beslag på hemsidor med namn av typen ocd.nu där det finns "intervjuer" med Gåde som lockar folk med tvångsproblem att gå in på comuniceras hemsida. Detta handlar alltså inte om "alternativ psykologi" utan om en bedragare som utger sig för att vara utbildad i den behandlingsform som ex. socialstyrelsen rekommenderar och som bedriver en omfattande behandlings- & utbildningsverksamhet.

Jag tror inte läkare tar det lätt på om någon utan utbildning utger sig för att vara leg läkare och behandlar patienter. 

Rörande psykologer och "alternativpsykologin" anser nog jag att problemet i stort rörande psykologiska teorier och behandlingsmetoder snarare tidigare varit att man alltför lätt köpt nya teorier och behandlingsmodeller utan att förvänta sig någon vetenskaplig prövning.

MVH

Dan 

Leg psykolog, leg psykoterapeut

medieansvarig BTF, Beteendeterapeutiska föreningen

Top 10 Contributor
Posts 304

Dan Katz:
Han har t.o.m. lagt beslag på hemsidor med namn av typen ocd.nu där det finns "intervjuer" med Gåde som lockar folk med tvångsproblem att gå in på comuniceras hemsida.

Låter riktigt allvarligt. Har svårt att se att han skulle göra detta utifrån ett starkt inneboende driv av att vilja hjälpa...då skulle han ju förmodligen rekommendera personerna att söka riktig behandling?

Från ocd.nu:

"Vill du veta mer om tvångstankar ocd ångest rekommenderar vi http://www.comunicera.se som vi tycker är Sveriges bästa terapisida"

hm...känns ju lite sådär...verkar ju lite som att comunicera.se med dottersiter är ett försök att "ersätta psykiatrin" - och allt ska ske med POWER (-THINKING, -LOVE, -HEALTH).

Kanske är det också rimligt att ifrågasätta hur TV3 väljer att framställa Gåde i deras program? De skulle ju kunna vara tydligare med vem han är och vad han inte är? Det gäller ju inte bara Gåde iofs - de har ju fler personer som ibland tycks framställa sig som något som de inte är...

Top 10 Contributor
Posts 456

Dan Katz:

Hej Jerry!

Jag tror att du nog inte riktigt tagit reda på vad det är som upprör med Gåde. 

Nej, det får erkännas. Visste inte att han hade kallat sig för psykolog, exempelvis.

Dan Katz:

Jag tror inte läkare tar det lätt på om någon utan utbildning utger sig för att vara leg läkare och behandlar patienter. 

Nej. Det tror inte jag heller. Jag tror exempelvis att http://www.snlf.se har socialstyrelsens uppmärksamhet.

Dan Katz:

Rörande psykologer och "alternativpsykologin" anser nog jag att problemet i stort rörande psykologiska teorier och behandlingsmetoder snarare tidigare varit att man alltför lätt köpt nya teorier och behandlingsmodeller utan att förvänta sig någon vetenskaplig prövning.

Mmm...det är nog en bidragande del.

/Jerry

Top 500 Contributor
Posts 1

Till Dan Katz

Tack vare comunicera lever jag idag ett rikt liv utan ångest, mardrömmar, självskadebeteende  mm. Har gått hos flera legitemerade psykologer och ingen har kunnat hjälpa mej har bott på behandlingshem där legitemerade psykoterapeuter jobbat med mig inte dem heller kunde hjälpa mej.

Har varit med om att  psykologer på psykakuten pratat med mina anhöriga utan mej fast jag var myndig fick höra att det var inget jag hade att göra med, mitt självskadebeteende var ett sätt att få uppmärksamhet på vilket det inte var jag har aldrig sökt vård frivilligt de gånger jag skärt mej ville inte ens att någon skulle veta.

Har blivit dömd som hopplös av  psykologer och terapeuter, 2 år hos comunicera och jag är en helt annan människa som idag har jobb sköter mej själv och lever ett bra liv inte tack vare dessa legetimerade som dömt ut mej. Problemet är inte att det finns de som inte vet vad de pysslar med utan problemet är ni mer er legetimation som driver folk till att säka alternativ vård för ni inte kan respektera och behandla era patienter med medmänsklighet och värdighet utan ni håller varann om ryggen vid felbedömningar så ni klarar er från socialstyrelsens granskningar eller rättare sagt de få granskningar som görs.

Granska och syna psykologi verksamhet i stället jag hade kunnat ha detta liv som jag har nu mycket tidigare och dom med legetimation hade hjälpt mej redan som barn men nä jag hade ju tak över huvudet och mat på bordet så jag hade det ju bra de små detaljerna hade jag varit med om sexuella övergrepp, sett min ena förälder nästan bli dödad av den andre föräldern, nästan blivit kidnappad  kan rabbla upp fler saker det var ju inget som jag mådde dåligt av ville ju bara ha uppmärksamhet så det var ju därför jag drack och skar mej.

Jag är inte ensam tyvärr som har samma bild av den svenska psykologi vården, tur det finns ställen som comunicera som behandlar sina klienter med värdighet och respekt och som finns där när det är kris och inte bara under kontorstid tack vare dem är jag i dag i livet..

Tycker du borde ägna dig Dan Katz till att hjälpa folk istället för stjälpa

Top 75 Contributor
Posts 28

Förlåt om jag lägger mig i din riktade kritik mot Dan Katz men om du läser inläggen här så handlar det inte om att fördöma Gådes metod och behandlingar som ineffektiva och verklösa utan att man brytit mot lagen genom att bland annat använda sig av skyddade titlar för sin egen marknadsföringsagenda utan behörighet.

Din negativa erfarenhet från psykologer har du rätt att uttrycka och jag tror säkert att Comuniceras koncept tilltalar och hjälper en del människor men det finns en anledning till att vissa yrken professionaliseras och vill man lansera en alternativ metod på marknaden skall de ske med respekt för de lagar som faktiskt finns gällande detta och inte det skall inte i marknadsföringen användandas vassa armbågar eller annan missledande information.

petronella:

Problemet är inte att det finns de som inte vet vad de pysslar med utan problemet är ni mer er legetimation som driver folk till att säka alternativ vård för ni inte kan respektera och behandla era patienter med medmänsklighet och värdighet utan ni håller varann om ryggen vid felbedömningar så ni klarar er från socialstyrelsens granskningar eller rättare sagt de få granskningar som görs.

Om du tror att legitimationen är till för att skydda Oss psykologer mot yttre kritik på det sätt du beskriver så har du fått det helt om bakfoten. Legitimationen är ett skydd för allmänheten för att säkra en behandling som utifrån beprövad erfarenhet faktiskt fungerar så att inte patienterna riskerar att utsättas för metoder som kan vara direkt skadliga för dem. Att du sedan träffat på psykologer som inte respekterat eller bemött dig illa så är det verkligen beklagligt. Ingen är perfekt och psykiatrin har uppenbara organisatoriska brister, men en legitimering kan minska riskerna för att hamna i liknande situation  du verkar hamnat i vilket också är anledningen till varför de skyddade titlarna är viktiga.

Alternativa behandlingsmetoder som inte är vetenskapligt testade och verifierade kan säkerligen ha en fungerande effekt på vissa men RISKEN för att behandlingen slår fel kan inte undvikas på samma sätt om den inte är granskad och testad (varför öka den risken?) och det är anledningen till varför alternativbehandling bör ses över med försiktighet för att den inte senare exempelvis visar sig hjälpa 3 av 10 medan de resterande faktiskt blir sämre. Du måste förstå att släpper man in all ny typ av psykisk behandling utan att granska och testa den så kommer de med bäst retorik och marknadsföringsstrategier dra till sig flest anhängare och inte nödvändigt de med bäst behandling. Hoppas du faktiskt förstår detta dilemma ...

Top 25 Contributor
Posts 232

En person som anknyter väldigt lite till det som tidigare har skrivits. Kritiserar den rådande vården som inte lyckats hjälpa och tackar Communicera. Slutar alltid med att de som kritiserar Communicera istället bör lägga tid på att syna sig själv istället för att klaga på andra.

Är det någon som har tänkt på att om man skriver något negativt om Communicera kommer den här typen av svar som ett brev på posten. Just den slående likheten i hur de skriver pekar också på att det kanske är själva Communicera som skriver. Detta är ju en vanlig strategi på internet som används av olika rörelser.

Jag är ledsen om det är så att du verkligen är skriver din egen berättelse petronella men jag är rädd att jag få måste tvivla. Communicera använder flertalet aggressiva marknadsföringsmetoder på internet.

Oavsett vem som skriver tycker jag inlägget förtjänar ett svar. Det kan ju vara relevant oavsett vem som skriver. Tycker Martin lyfte fram kritiken på ett bra sätt.

Top 10 Contributor
Posts 531

Jag har mailat petronella för att säkerställa att hon är psykologstudent och hennes inlägg är tills detta är utrett modererade. 

Top 200 Contributor
Posts 5

Hej Petronella - eller är det Jonas Gåde själv som skriver? Tyvärr är det svårt att veta eftersom liknande kommentarer, ofta med nästan likalydande formulering, brukar dyka upp när comunicera diskuteras. Jag hoppas du förstår mitt tvivel. Ber om ursäkt om jag misstar mig. Jag föreslår att du ringer mig på 0708-360883 så jag kan vara säker på att du verkligen existerar. Då kan jag också mer ingående förklara varför jag och andra upprörs över detta. Eftersom jag är leg psykolog kan du också vara trygg med att jag inte avslöjar din identitet eftersom jag genom  min legitimation lyder under sekretess - en trygghet du t.ex inte skulle ha med Gåde.

När det gäller falska psykologer eller läkare är det så att man kan alltid hitta några som varit nöjda med behandlingen de fått. Tyvärr hittar man också sådana som felbehandlats, ibland med livshotande följder. I bästa fall har de inte uppnått de resultat som de skulle uppnått med en riktig behandlare. Dels kan de då ha lurats att tro att de fått adekvat behandling, dels har de ingenstans att klaga om de utsatts för felbehandling eller övergrepp eftersom bara legitimerade kan anmälas.

Jag skulle inte ha förtroende för en behandlare som utan att tveka bryter mot lagen samt ljuger om sin utbildning och sina meriter för att spetsa till sin marknadsföring - i synnerhet när det gäller något så allvarligt som att ta hand om sköra människor.

MVH

Dan Katz

Top 200 Contributor
Posts 5

Nu har vi väntat en dryg vecka på att "Petronella" hör av sig (se citat nedan). Jag har inte fått något samtal, och Johan har inte heller mig veterligen fått svar på sitt mail. Det verkar inte bättre än att vi i detta forum alltså har ett exempel på hur Jonas Gåde (eller någon medhjälpare från Comunicera)  samvetslöst utger sig för att vara klient för att snygga upp sitt ganska skamfilade rykte. Min personliga reflektion är att det måste vara ganska stressande för herr Gåde att  hela tiden kolla upp vad som skrivs om honom på nätet och förklara varför han utger sig för att vara legitimerad eller utbildad. Hade det inte varit lättare att skaffa sig en utbildning? Skulle det inte vara så att han lurar sköra människor som befinner i ett känsligt läge är det nästan underhållande. Påminner lite om bedragaren i "catch me if you can".

MVH

Dan Katz

Leg Psykolog, leg psykoterapeut

Medieansvarig Beteendeterapeutiska föreningen

Dan Katz:

Hej Petronella - eller är det Jonas Gåde själv som skriver? Tyvärr är det svårt att veta eftersom liknande kommentarer, ofta med nästan likalydande formulering, brukar dyka upp när comunicera diskuteras. Jag hoppas du förstår mitt tvivel. Ber om ursäkt om jag misstar mig. Jag föreslår att du ringer mig på 0708-360883 så jag kan vara säker på att du verkligen existerar. Då kan jag också mer ingående förklara varför jag och andra upprörs över detta. Eftersom jag är leg psykolog kan du också vara trygg med att jag inte avslöjar din identitet eftersom jag genom  min legitimation lyder under sekretess - en trygghet du t.ex inte skulle ha med Gåde.

Dan Katz

Page 1 of 1 (14 items) | RSS
© Tore Gustafsson, 2007, 2008, 2009