Vad tror ni om chanserna ht 2010?

rated by 0 users
This post has 3 Replies | 0 Followers

Posted: 01-28-2010 12:51

Hej,

Känner att jag behöver vädra och eventuellt lätta/späda på min ångest inför hösten 2010. Jag tillhör en av de bittra människor som tog studenten 2008 med målet att läsa psykologprogrammet, och därefter har jag jobbat och rest för att uppleva annat och få ihop arbetslivserfarenheten som krävdes.. Vilket jag missade med precis en månad för att söka in till våren 2010. Alltså söker jag till hösten, men vad jag har förstått så är kravet helt borta då?

Till saken hör att min sambo precis kommit in på läkarlinjen här i Göteborg, vilket ju är ännu svårare än att komma in på psykologprogrammet. Vi har fast bostad, familj, släkt och de flesta vänner här, så för mig är det i princip otänkbart att plugga någon annanstans. Jag gick ut gymnasiet med 19.80 i snitt, och länge har det varit antagningspoäng för utbildningen här i Göteborg tills hösten 09 - förmodligen pga rekordmånga sökande - då det ironiskt nog höjdes till 19.81..! Jag har dock inte läst upp mina betyg och har högsta möjliga meritpoäng för psykologprogrammet, alltså 2.5 om jag inte har förstått fel? Det skulle alltså ge mig 22.3 som högsta poäng.

Vad jag egentligen undrar är om ni har några som helst kvalificerade gissningar för mina chanser att komma in i Göteborg? Jag har ju trots allt hyffsade betyg och inga upplästa, och vad jag har förstått är det en betydande del som läser upp betygen till psykologprogrammet (precis som till alla program med höga antagningspoäng), eller? Och hur populär är utbildningen i Göteborg jämfört med de andra lärosätena? Vad är det egentligen som talar för resp. emot höjning och sänkning av antagningspoäng? Jag ska självklart göra högskoleprovet i vår, har gjort det en gång med resultatet 1.2 utan några förberedelser. Frågan är hur mycket jag hinner "plugga" till detta eftersom att jag läser en ganska krävande SociologiA-kurs nu under våren. Men det kanske kan öka mina chanser..

Jag är bara glad om någon tar sig tid att läsa min långa förvirrande fråga och kanske kan lösa upp min ständiga klump i magen litegrann...

Top 25 Contributor
Posts 232

Hej,

Jag är rädd att det är svårt att göra någon mer kvalificerad bedömning av dina chanser. Du verkar redan ha läst den informationen som finns.

Sen så så funderar jag på om du inte ska fundera på hur mycket tid och kraft du lägger på sociologi A kursen. Sociologi brukar inte ha speciellt höga krav för godkänt och med lite mer krut på högskoleprovet skulle du kanske ha en chans att få höga poäng. Du kanske kunde pröva att göra några gamla HP prov igen och se om du ligger i närheten av de poäng som krävs. Det kan ge dig en aning om det är värt att göra det.

Hejsan! Vad avundsjuk jag blev av att läsa ditt brev; för mig låter det ju som om du verkligen kommer att komma in, eftersom du just nu är 0.1 poäng ifrån att komma in! Sitter i samma sits som du; vill verkligen komma in i just Götet. Jag har 19,3 i slutbetyg från gymnasiet, med 2.0 i meritpoäng (gick ut -07 och då min syo 2004 hade ingen aning om vad meritvärdering var eller fungerade antar jag att jag får vara tacksam för det jag fick). Så det blir ju 21,3.

Har pratat med syon på GU, som sade att arbetslivserfarenheten slopas på alla psykologutbildningar fr.o.m 2010.

Jag lever på hoppet, 1,6 på HP och på följande statistik som stödjer min positiva framtidssyn.

http://www.skolverket.se/sb/d/1645;jsessionid=A210AF85BB0D8CB65FB8EEC0FBC02A72

https://www.studera.nu/studera/558.html

Gå in och läs själv; och om du är lat Wink så funkar det såhär: enligt skolverkets statistik från år 2008/2009 delades 75 000 MVG ut på komvux just detta läsår. 20 % av alla som betyg som delades ut till kursdeltagare på komvux 08/09 var just MVG. Jag tänker ju som så att dessa 75 000 MVG måste höja antagningsstatistik en hel del. Och såsom den andra linken säger: "All komplettering – vare sig det handlar om att läsa upp betyg (konkurrenskomplettering) eller att läsa kurser som du behöver för behörighet (behörighetskomplettering) – kommer att innebära att du räknas in i en kompletteringsgrupp i urvalet. Kompletteringsgruppen har betydligt färre platser än den direktgrupp du hamnar i om du inte har kompletterat." Det kommer vara två relativa kvoter (alltså beronde av hur många som söker i varje kvot, men i ett steg två kommer 30% av "komvuxplatserna" ges till de med oreviderade betyg.

Om du kollar statistiken på studerna.nu kan du lätt ranka populariteten av lärosätena genom att lista lägst till höst HP/intagningspoäng. Då blir det väl STHLM-KI-LUND-UPPSALA-GÖTEBORG-LINKÖPING-ÖREBRO-UMEÅ-ÖSTERSUND.

Så även om det är rekordmånga som söker till universitetet, och psykologprogrammet enbart blir mer och mer populärt så gör dessa två länkar mig tämligen säker på att du kommer att komma in.

Skulle jag inte komma in i GBG så är inte det hela världen. Det är psykologi o människor jag brinner för och jag tror inte att utbildningen/mitt studentliv blir sämre bara för att jag inte kommer på västkusten!

Lycka till med högskoleprovet i vår och jag hoppas o tror du kommer in!

Hej!

Tack så mycket för det långa och bra svaret :) Ja, det känns i alla fall som om en stor bit av min ångest har försvunnit.. Man ska aldrig ta ut något i förskott, men jag vet att jag har ganska bra chanser att komma in i alla fall. Självklart ska jag satsa på höskoleprovet i vår, det är ju absolut värt att göra det!

Jag hoppas verkligen och är övertygad om att du kommer in, om inte i Göteborg så på något annat lärosäte (där det säkert är minst lika kul att plugga!). Min enda hake är ju att jag har kärleken kvar här..

Lycka till och tack igen!

Page 1 of 1 (4 items) | RSS
© Tore Gustafsson, 2007, 2008, 2009